Benci tapi... suka... -544-

ariez_yuuki

Bdk lelaki trsbut msih lg mngekoriku. 'Ish, rimas btul aku dibuatnya! Apa ini sek ayah dia? Slalu ikut aku mcm banyak masa trluang,' rungut hati kecil Ain. Klau dia mrungut kuat² mahu dikata gila pula brckp seorg diri. Ain mneruskan lngkahnya keperputakaan. Tujuannya keperpustakaan untuk mngulangkaji pljrn. Tidak lama lg prperiksaan PT3 akan tiba. Brdasarkan kputusan thun lpas agak ramai yg gagal mmbtkn dirinya sdikit gusar.
Dlm senyap Ben mngintai gadis yg disukainya dari luar. Untuk masuk dan mngurnya ben tdk mmpunyai kekuatan lg. Dia tahu gadis itu sdh pun sedar akan dirinya yg slalu mngekorinya. Gadis itu seringkali mngulangkaji pljrn diprpustakaan andai ada masa trluang tdk sprti dirinya yg lbh gmar mngekori gadis itu drpd mngulangkaji pljrn.
"Hoi ben! Kau tgh mngintai bdk itu lg? " tegur Akif dri blkg mmbtkn ben trkjut.
"Ish kau ini! Prlahan lah ckit suara kau! Buatnya dia dgr malu aku tahu?! " mrh ben. Akif hnya trsnyum tnda brslah.
"Rilekz lah, ini aku nk ajak kau kluar ptg ini. Ada cerita baru. Jom tgk." Akif kmbali ketujuannya yg sbnr mngur ben.
"Hurm, tak mahu lah aku. Aku ada hal ptg ini." Tolak ben. Bknnya dia tdk tahu niat Akif mngajak dirinya kluar ptg itu.
"Tp aku ada ajak kwn si ain sekali." Ajaknya lg tdk mahu mngalah.
"Itu kwn dia bkn dia lgpula mahukah dia kluar mnonton wyg sdgkn PT3 tdk lama lg? " dalih ben lg.
"Dia ada sekali lah kwn dia pujuk dia ikut sekali,"
"Ok aku ikut ptg ini! " trus ben brsetuju apabila mndgr gadis itu turut serta sekali. Mna tahu ini mngkin peluangnya utk mngenali dan brkwn dgn lbh rapat dgn gadis itu?

-544-

Ain mngeluh lg. Entah knp smua bdk lelaki takut utk mnegurnya, seolah - olah dia akan mkn mereka bila mreka mnegurnya.
"Ini pasti kerja si ben itu! " ain mncebik. Smnjak dia mngenali bdk lelaki yg seeing mngekorinya itu sesiapa yg ingin mndekatinya pasti tkut. Entah apa yg ben hasutkn shngga mreka smua tkut. Ain mnuju kekelas ben. Kbtulan tiada guru dikelas ben mmudahkn urusan ain dgn ben.
"Apa yg awk bt kali ini?! Saya tgur Ariq td lngsung dia tak blas mcm lah saya ini tak wujud td! " tnya ain smbil mrungut. Sakit hati nya bila mngenangkan sikap Ariq trhdap nya sbntar td. Slama ini dia selesa dan senang brkwn dgn Ariq.
"Mna ada saya bt apa² pada dia. Saya cuma ckp ckit dgn dia shja itu pun prkara yg tdk pnting," ben cuma mnafikannya. Sdgkn ben sbnrnya mngugut ariq sekiranya dia msih lg mndekati ain dia tdk tragak - agk utk mmbelasah ariq. Trnyata ariq tkut dgn ugutan sbegitu dasar pngecut! Ben trsnyum sndri.
"Tipu! Awk trsnyum td msti awk ada bt apa² pd dia. Bncilah mcm ini! Taknak kwn awk lg," ain mnarik mncung smbil brpeluk tubuh. Entah mngapa apabila dia brsama ben sikap kebdk-bdkkn nya trserlah.
"Hahaha, jgnlah mcm itu. Saya syg awk tahu? Kalau awk xnk kwn dgn saya tak mngapa. Saya htr rombongan meminang, kita kwin, nak? " usik ben. Sbnrnya dia bnr² mksudknnya.
"Huh?! Tak naklah! Knp saya kena kwin dgn awk? Saya bnci awk. " tnya ain mncung diwajahnya mkin pjg. Wajahnya juga kemerah-merahan mnhn malu.
"Sbb saya suka awk, saya syg awk. " sakat ben lg. Ain trus pulang kekelas nya apabila dirinya diusik oleh ben lg. Ben hnya trsnyum. 'Ah, awk tahu tak yg awk ni chumel sgt? ' jerit ben didlm hati.

-544-

Ben gelisah, surat ditgnnya dirnung utk kali kbrapa pun dia tdk psti. 'Ah, ltakkn saja lah dimeja dia nnti psti dia akn baca lgpula aku tak prlu mnghadap wjahnya.' Bisik hati kecil ben.
Ain mmndang surat dimejanya dgn pnuh kehairanan. Trdpt nmanya disurat trsbut. Brgkali surat drpd pminat rahsianya, fikir ain lntas mnyimpan surat trsbut krna guru matapljrn sdh pun tiba utk mngajar.
Sbaik shja mmpnyai wktu trluang ain tdk trus keprpustakaan sprti slalu. Dia ingin mmbca surat yg diterimanya sbntr td. Trnyata surat trsbut drpd ben. Ain pelik, mngapa ben mnghtr surat pdnya pula? Lntas dia mmbaca isi surat trsebut. Trnyata ben akn brpindah sek lntas ain brlari mnuju kekelas ben. Nmpknya ben tdk dtg hri ini. Hati nya disrbu rasa sedih. Entah mngapa dia tdk snggup brpisah dgn ben.

-544-

"Ah, rndunya aku! Trnyata byk jgk yg tlh brubah," ain mmerhati sekeliling cuba mncari kelibat papa dan mama nya. Stlh tamat SPM ain mndpt twrn melnjutkn pljrn diLondon. Kini dia telah mnamatkan pngajiannya disana dan pulang dgn hrpn utk brbkti dinegaranya sndri.
Sbaik shja brjmpa papa dan mamanya dia mnyalami dan brpelukan bbrapa mnit melepas rindu yg brtakhta dihati. Stlah puas melepas rndu baru ain trsedar ada org lain slain dirinya dan papa mamanya.
"Siapa dia pa? Ma? " soal ain. Sgguh dia hairan, tdk prnh pula dia brtemu dgn lelaki trsbut sblum ini.
"Ain, dia tunang ain lah. Takkan tak knl? " jawab mama kehairanan. Mna tdk nya setahu dia ain dan lelaki trsbut knl dri sek mnngh lg.
"Bila masa pula ain brtunang? Advanced btul knl pun tdk terus brtunang, siap jmput lg " tnya ain lg mnybbkn smua disitu trgelak. 'Aik?! Aku ada bt lawak antarabngsa ke? ' soal ain dlm hati.
"Sdh lah ain, nnti smpai rumah nnti bru kamu dua borak ya? Jom," blas papa.
Setibanya dirumah kami ditinggalkan brdua. Penat naik kapal trbang pun blum hlg sudah disruh melayan mamat yg entah dri mna tiba² jd tunang pula. Ain mngeluh kecil.
"Knp? Awk tak suka saya? Awk masih mrh psl hal tmpoh hari? " tnyanya. Mngkin dia trdgr aku mngeluh brngkali.
"Awk, saya knl awk pun tak nk marah apa? " jwb ain.
"Sampai hati awk ckp x knl saya. Klau tak knl knp stuju nk brtunang? " tnya nya lg. Nadanya seolah - olah ingin merajuk. Ain rasa hndak ketuk kpla. 'Bila masa pula aku setuju? Aduh! Ini lah akibatnya bila bljr tak igt dunia. ' bebel ain mngutuk diri sndri.
"Erk?! Tak mngapalah, jom kita brknln smula! Hyep saya ain! " blas ain.
"Hahaha... ok, hai saya ben lelaki yg awk suka dulu " ain trsedak! Ben?! Biar betul, jauh betul beza rupanya dri dulu dan kini shingga dia lngsung tdk mngenali nya. 'Wait! Lelaki yg aku suka dulu? Perasannya! ' bisik hati ain.
"Ben?! "
"Yup? "
"Ish, bncilah! "
"Knp? "
"Saya bnci awk lah! "
"Tapi saya sayang awk,"
Ain mnarik muncung. Asal aku marah msti dia usik aku. Geram lah mcm ini.
"Sudahlah, bnci tahu dgn awk ini, suka usik saya! " lntas ain prgi mnnggalkn ben yg sdg ketawa.

-544-

Alhamdulillah, kini ain sah mnjadi isteri kpd lelaki yg sering dibnci - bncinya. Siapa lg kalau bukan ben! Lafaz akad hnya diucap sekali lafaz dgn lancarnya. Sgguh dia tak mnyngka ben akn mnjd suaminya. Airmata kegmbiraan mngalir.
"Syg, trmnung apa itu? " soalnya lmbut smbil memeluk ain dri blkg.
"Syg bncilah abg. Bila syg prlukan abg, abg prgi tiba² dtg blik jd tunang pula," rungut ain.
"Hahaha, bnci tp suka? " usik ben. Itulah ben yg dia knl dri dulu bila dia mrh psti diusik. Aku mmg tak dpt mnafikannya. Mmg dlm aku bnci dia aku suka dia dlm masa yg sama. Semoga hubungan kami kekal bhgia hingga kejannah.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Diploma Akauntasi di Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin, Perlis

My Opinion on Gantung: 2

Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin, Perlis